
VICTORIAN COMIC WRITING & JOURNALS TO WHICH DOWTY 
CONTRIBUTED

By Tony Woolrich

Updated

04/07/2025

Comic writing burgeoned from the 1830s onwards, with weekly, monthly or annual 
publications featuring puns, jokes, parodies, verse, essays and satire with political 
cartoons, comic illustrations, social sketches, and the like. After Punch, first appearing 
in 1841, came numbers of titles that had disappeared by the time Dowty came of age 
in 1868, but after the second Reform bill (1866-70) there came a revival with new titles 
appearing: to these Dowty contributed greatly.

THE LONDON FIGARO

1870-1898
The London Figaro was a London periodical devoted to politics, literature, art, 

criticism and satire during the Victorian era. It was founded as a daily paper in 1870 
with the backing of Napoleon III but after a year re-established itself as a general 
interest weekly magazine and is chiefly remembered nowadays for its highly 
independent drama criticism.

The first issue was published by James Mortimer on 17 May 1870. It was initially a 
daily periodical and continued to be published daily until 18 March 1871. At this point 
it changed format from a newspaper to a weekly magazine owing to the withdrawal of 
its financial support as a result of French defeat in the Franco-Prussian War.

The magazine became very popular during the mid-1870s and for several years was 
published twice a week. Mortimer was very supportive of his writers and in particular 
strove to shield the identities of his drama critics, Clement Scott, and later William 
Archer, both of whom wrote under the pseudonym, Almaviva. Mortimer suffered much 
personal abuse from actors and promoters as a result.

In 1879 Mortimer was the defendant in a libel case brought against him by William 
Henry Weldon as a result of the serial which the Figaro had run on the topic of 
Georgina Weldon, his wife, who claimed that she had been unjustly confined under 
the lunacy laws of the time. Owing to a combination of misfortune and bad decisions 
Mortimer lost the case and was sentenced to three months in prison and a heavy fine.

In 1882 Mortimer sold the Figaro. Writing in Journalistic London later in the year, 
Joseph Hatton said:

The Figaro once prospered exceedingly. Its founder, Mr. James Mortimer, an American 
with a French training in journalism, first introduced it to London as a daily paper. He 
was unfortunate in challenging attention for a light, chatty, and serio-comic treatment of 
current news and literature at a time when the public mind was excited with the tragedies 
of a great war. Otherwise the daily Figaro might possibly have been alive now. A weekly 
edition reached an enormous circulation. Its chief leader-writer was Mr. John Baker 
Hopkins, a journalist who for many years was associated with The Law Journal. Mr. 
Hopkins is the author of "Nihilism; or, The Terror Unmasked," and several works of 
fiction. "The Smiff Papers" did much to extend the circulation of The Figaro, as did also 
the dramatic criticisms signed" Alma Viva." Mr. Doughty [sic] was the author of the first 
mentioned feature, Mr. Clement Scott of the second. Recently the paper has been taken 



over by a limited liability company, and Mr. Mortimer appears to be giving more attention 
to play-writing than to journalism.

The magazine continued publication for another 15 years. By the late 1890s, 
however, it had lost much of its readership; and at a shareholders' Extraordinary 
General Meeting in December 1897, it was agreed to wind it up

DAILY NEWS

1846 to 1930
The Daily News was a national daily newspaper in the United Kingdom was founded 

in 1846 by Charles Dickens, who also served as the newspaper's first editor. It was 
conceived as a radical rival to the right-wing Morning Chronicle. The paper was not at 
first a commercial success. Dickens edited 17 issues before handing over the 
editorship to his friend John Forster, who had more experience in journalism than 
Dickens. Forster ran the paper until 1870. Charles Mackay, Harriet Martineau, George 
Bernard Shaw, H. G. Wells, G. K. Chesterton and Ferdinando Petruccelli della Gattina 
were among the leading reformist writers who wrote for the paper during its heyday. In 
1870, the News absorbed the Morning Star In 1876, The Daily News and its 
correspondents Edwin Pears and (later) Januarius MacGahan sounded the first alarm 
respecting the Turkish atrocities in Bulgaria.

In 1901, Quaker chocolate manufacturer George Cadbury bought The Daily News 
and used the paper to campaign for old age pensions and against sweatshop labour. 
As a pacifist, Cadbury opposed the Boer War, and the Daily News followed his line.

In 1906, the News sponsored an exhibition on sweated labour at the Queen's Hall. 
This exhibition was credited with strengthening the women's suffrage movement. In 
1909, H. N. Brailsford and H. W. Nevinson resigned from the paper when it refused to 
condemn the force feeding of suffragettes.

In 1912, the News merged with the Morning Leader, and was for a time known as 
the Daily News and Leader. In 1928, it merged with The Westminster Gazette, and in 
1930, with the Daily Chronicle to form the centre-left News Chronicle.

The chairman from 1911 to 1930 was Edward Cadbury, eldest son of George 
Cadbury.

TRUTH AND TRUTH CHRISTMAS NUMBERS

1877-1957
Truth was a British periodical publication founded by the diplomat and Liberal 

politician Henry Labouchère.  Labouchère founded the periodical after he left a rival 
publication, The World. Truth was known for its exposures of many kinds of frauds, 
and was at the centre of several civil lawsuits. Although Labouchère himself 
contributed to Truth, it was for the most part controlled by Horace Voules in its early 
days.

For twenty-nine years, Dowty wrote satirical verses under the title “The Barrel 
Organ”, which ranged over politics and the social scene. He was also the author of a 
lengthy year-end verse review which became a staple Truth’s Christmas numbers.

Later in its existence, Truth was close to the Conservative Party. In 1941, it was 
briefly the subject of political controversy following allegations made in Parliament, 
but publication continued when the allegations were refuted. Later, Truth came under 



the direction of Collin Brooks. In its final years, it moved away from its right-wing 
editorial line back to the more liberal agenda of its early days. Truth ceased 
publication in 1957.

FUNNY FOLKS

1874-1894
Funny Folks was a British periodical published by the Scottish newspaper 

proprietor James Henderson. It has been called"the first English 'comic' paper", 
and"the model for all later British comics".

The first issue, on 12 December 1874, was produced as a supplement to the special 
Christmas edition of Henderson's weekly magazine The Weekly Budget. Its popularity 
led to its subsequent publication as a free-standing periodical, priced at 1d. per copy. 
It was subtitled A Weekly Budget of Funny Pictures, Funny Notes, Funny Jokes, Funny 
Stories.

The newspaper-format journal was innovative in combining entertaining stories and 
puzzles with large cartoons. These were often satirical in tone, with some by John 
Proctor, known as Puck, and some from German and French sources. It was aimed at 
an adult lower middle-class audience, rather than at children, and benefitted from 
innovations in the use of cheap paper and photo-zincography printing. One of the 
contributors to the journal was Alfred Harmsworth, who launched his own Comic Cuts 
a few years later.

BEETON’S CHRISTMAS ANNUALS
Beeton's Christmas Annual was a British paperback magazine printed yearly 

between 1860 and 1898. From 1860 the issues  dealt with seasonal topics, original 
fiction, history, verse, and games suitable for the Christmas fire side, and the like, but 
from1872 came issues with a distinct Radical turn, for they dealt with political satire.

After his wife Isabella died in 1865, Beeton's fortunes failed and after law-suit he 
was obliged to sell the rights to the "Beeton" name to rival publishers and work for 
them for a salary.

The ODNB (2004), article about Beeton noted:

‘At the end of 1870 there was published a clever parody of Tennyson’s “Idylls of the 
King” called “The Coming K——,” which with much insolence purported to draw the veil 
from the prince’s private life. The assault was pursued next year by the same authors in 
“The Siliad,” and the series was continued in “The Fijiad”, “Faust and ’Phisto”, “Jon 
Duan”, and finally in a prophetically named brochure, “Edward VII; a play on the past 
and present times with a view to the future”. All current politics and society came under 
the satirists’ lash. But the burden of the indictment, phrased in various keys of scurrility, 
was that the prince’s conduct was unfitting him for succession to the throne. The upturn 
of Queen Victoria’s popularity and the manifest good-nature and public spirit of the prince 
soon dissipated for the most part the satiric censure. Yet an undercurrent of resentment 
against reputed indulgences of the prince’s private life never wholly disappeared’.

This was the period when Edward, Prince of Wales, who was married to Princess 
Alexandria, was notorious for the number of his mistresses, which caused much 
comment in the Press.



While this series was produced, Beeton became ill, and other editors assisted him

These were: 

George Rose Emerson; not so far identified, but he was the author of

Sebastopol: The Story of Its Fall, 1855
London, How The Great City Grew, 1862
William Ewart Gladstone: prime minister of England. A political and literary biography, 

1881
England's Hero And Christian Soldier: A Biographical And Historic al Sketch Of The 

Life Of General C. G. Gordon (1886)

S. R. Emerson; not so far identified, but appears to have been a journalist.

E. C. G. Murray; (Eustace Clare Grenville Murray (1824 – 1881) He began as a 
diplomat but turned to journalism.

Evelyn Douglas Jerrold (1850 – 1885) He was a grandson of Douglas Jerrold 

O. P. Q. Philander Smiff (A. A. Dowty)

SERIES TITLES WERE:

The Coming K – 
(London: Ward, 
Lock, and Tyler, 
1872) 

This was a parody of Tennyson’s 
Idylls of the King and lampooned 

the activities of the Prince of  
Wales

Edited by Beeton, 
S. R. Emerson, 
and Dowty

The Siliad; or the 
Siege of the Seats 
(London: Ward, 
Lock, and Tyler, 
1873) 

This was a parody of Pope’s 
translation of Homer’s Iliad 

Its theme was Gladstone’s 
troubles of 1875 and the last year 
of his ministry, and also judicial 

and ecclesiastical patronage.

Edited by 
Beeton, S. R. 
Emerson, and 
Dowty

Jon Duan: A 
Twofold Journey 
with Manifold 
Purposes  
(London: Weldon 
and Co, 1874). 

It was a parody of Byron’s Don 
Juan

It attacked the actvities of 
Enemies of the People, such as 

bankers. 

Mostly edited by 
Dowty  and Jerrold

Edward the 
Seventh: A Play on 
the Past and 
Present Times with 
a View to the 
Future 
(London: For the 
Proprietors, 1876) 

This was a parody of sevem acts 
from Shakespeare in the style of 

Henry IV and Henry V

Edited by 
Beeton, S. R. 
Emerson, and 

Dowty

After Beeton’s death, the books were edited and published by others and reverted to 
the usual Christmas fare. The November 1887 issue was specially famous, as it 
contained a novel by Arthur Conan Doyle entitled A Study in Scarlet which introduced 
the characters Sherlock Holmes and his friend Watson.

FUN



Fun was a Victorian weekly humorous magazine, first published on 21 September 
1861 in competition with Punch. The ownership of Fun passed in 1870 to the 
engravers and publishers George and Edward Dalziel, who had previously engraved 
drawings for Punch. Two years later they transferred it to their nephew Gilbert Dalziel 
(1853–1930). After the death of  the editor, Tom Hood (1835-1874),  the quality of the 
content began a slow decline. Gilbert's contributions ceased in the early 1870s, and 
although Fun still had talented writers including Clement Scott and Arthur Wing 
Pinero, the magazine lost a key asset without his unique combination of what 
Stedman calls "squibs, fillers, puns, verses, drawings, social and dramatic criticism, 
suggestions for double acrostics (a special Fun feature), absurd letters, and, of course, 
the Bab Ballads, which out-laughed anything Punch had to offer”

The imprint published Hood’s Comic Annual, for a number of years, to which Dowty 
contributed short stories. This series must not be confused with Hood’s Magazine and 
Comic Miscellany (1844-1849), edited by Tom Hood’s father, Thomas (1799-1845).

Hood was succeeded as editor by Henry Sampson until 1878, and then the 
editorship devolved to Charles Dalziel. In 1893 the Dalziel family withdrew from the 
journal, and Henry T. Johnson became editor. Fun was bought by the publisher 
George Newnes, who sold it to Charles Shurey, proprietor of a rival comic paper early 
in 1901. It ceased publication in the same year, when it was absorbed into Shurey's 
Sketchy Bits.[


